• B1. Tutkimusympäristö

    • Tutkimusympäristö

      TENK

      Tutkimuseettinen neuvottelukunta
      Hyvä tieteellinen käytäntö 2023


      Toimintaympäristö

      Varmistetaan HTK-ohjeen tunnettuus ja helppo saatavuus. Osoitetaan asianmukaiset toimintatavat ja työkalut tieteellisestä toiminnasta kertyvän aineiston käsittelemiseksi ja hallinnoimiseksi vastuullisesti ja jäljitettävästi. Otetaan hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyt viivyttelemättä käsittelyyn tässä ohjeessa jäljempänä kuvatun HTK-prosessin mukaisesti. Kohdellaan epäilyn esittäjää ja epäiltyä oikeudenmukaisesti prosessin aikana ja sen jälkeen.

      Asiantuntija- ja arviointitehtävät

      Hoidetaan tieteelliset asiantuntija- ja arviointitehtävät läpinäkyvästi, perustellusti ja luottamuksellisesti sekä hallintolain mukaisia esteellisyyssäännöksiä noudattaen. Asiantuntija- ja arviointitehtävissä kunnioitetaan tekijöiden ja hakijoiden oikeuksia, jotka liittyvät esimerkiksi ideoihin, tutkimusaineistoihin tai tulkintoihin. Noudatetaan tutkijan, tutkimuksen ja tutkimusorganisaatioiden vastuullista arviointia. Ilmoitetaan rahoituslähteet ja muut sidonnaisuudet tieteellisen toiminnan kumppaneille, kohteille ja julkaisijoille. 


      Hyvän tieteellisen käytännön vastainen toiminta


      Tieteellisen aseman hyödyntämiseen liittyvä piittaamattomuus

      • Merkityksellisten sidonnaisuuksien ilmoittamatta jättäminen tieteellisessä toiminnassa
      • Vertaisarviointiprosessin luottamuksellisuuden rikkominen
      • Vaikutusvallan epäasiallinen käyttö


      HTK-prosessiin liittyvä piittaamattomuus

      • HTK-prosessiin tai sen osapuoliin kohdistuva häirintä
      • HTK-loukkausepäilyn esittäneen tiede- tai tutkimusyhteisön jäsenen työn tai urakehityksen vaikeuttaminenIlkivaltaisen 
      • HTK-loukkausepäilyilmoituksen tekeminen
      –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

      Ympäröivä yhteiskunta ja sen arvot ja normit vaikuttavat tutkijoihin siinä missä muihinkin ihmisiin. Halu edistää oikeudenmukaisuutta tai korjata joitain erityisiä yhteiskunnallisia ongelmia voi olla juuri se syy, jonka vuoksi joku tekee tutkimustaan ja jonka vuoksi hän on kiinnostunut tutkimusaiheestaan. Eri asianosaisilla voi puolestaan olla hyvinkin erilaisia näkemyksiä tekemämme tutkimuksen suhteen. 

      Vaikka arvot ja intressit ovat tärkeitä tutkimusmotivaatiolle, ne luovat samalla myös riskin, että syntyy tieteelle vahingollisia sidonnaisuuksiaSidonnaisuudet muuttuvat eettisesti ongelmalliseksi, kun ne vääristävät miten tuloksia julkaistaan tai miten tutkimusta tehdään. Tämä luo riskin tieteen integriteetille, koska silloin tieteestä tulee epäluotettavaa ja sen läpinäkyvyys hämärtyy. 

      Sidonnaisuuksien riski on olemassa kaikessa tutkimuksessa. Tässä oppimismateriaalissa käsitellään mitä sidonnaisuudet tarkoittavat ja miten ne voivat vaikuttaa tutkimukseen. Tärkeänä osana on myös sidonnaisuuksien riskien hallinta ja tunnistaminen omassa työssä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Myös tämä osio sisältää pakollisen reflektiotehtävän.

      Luento - Sidonnaisuuksista


      B1. Luentoteksti

      B1. Luentomoniste


      B1.2 PAKOLLINEN reflektioharjoitus - Subjektiivisuusselvitys


      B1.1. Case Study - Research Context

      B1.2. Case Study - Industrially-sponsored research and confidentiality

      B1.3. Case Study - Industrially-sponsored research and conflict of interests 


      B1.1 Valinnainen reflektioharjoitus - Sidonnaisuudet


      Lisämateriaalia: