Research Ethics Testi2023
-
Tehtävät
-
Kurssin rakenne ja tehtävien aikarajat
Tästä osiosta löydät kaikki kurssin tehtävät seuraavilta ala-sivuilta:
- Tehtävät 1 ja 2: Essee ja vertaisarviointi muodostavat yhden kokonaisuuden
- Tehtävä 3: Ryhmäkeskustelu käydään englanniksi Case Studies pohjalta
- Tehtävä 4: Loppuessee kirjoitetaan kurssin lopuksi
- Tehtävä 5: Pakolliset monivalintakysymykset ja reflektiotehtävät tehdään omaan tahtiin
- Valinnaiset reflektioharjoitukset ovat vapaaehtoisia
Tältä yleisesittelysivulta löydät tehtävien esittelyn sekä palautuksen aikarajat.
Tehtävät
Tehtävä 1 – Essee tutkimuksen eettisistä kysymyksistä ja haasteista
Kirjoita mahdollisimman selkeästi oman tutkimuksesi (tai tutkimusalasi) eettisistä kysymyksistä ja/tai haasteista ja pohdi miten ne vaikuttavat sinun tutkimustyöhösi.
Esimerkiksi voit pohtia kuinka eettiset kysymykset vaikuttavat tutkimussuunnitelmaasi tai siihen miten teet itse tutkimusta. Keitä nämä eettiset kysymykset koskevat? Missä tutkimuksen vaiheissa niihin pitää viimeistään keskittyä ja löytää ratkaisuja? Kuinka olet ratkaissut/suunnittelet ratkaisevasi tutkimuksen eettisiä haasteita? Mitä muita vaihtoehtoja olisi?
Pituus noin kaksi (2) sivua.
DL esseiden palautukselle Moodleen: 10.3.!
Ensimmäinen tehtävä (esseen palautus) tulee tehdä 10.3. mennessä sen kielen palautuskohtaan, jolla essee on kirjoitettu (jos suomeksi, varmista että kielivalintasi on suomi). Tämän jälkeen Moodle-alusta jakaa esseet automaattisesti valitsemasi kielen vertaisarvioijille. Esseita ei siis voi palauttaa myöhässä, sillä järjestelmä jakaa ne itsenäisesti eikä ota myöhästyneitä palautuksia vastaan. Olethan siis huolellinen ja palautat esseen ajoissa.
Huomioittehan tehtävää 1 palauttaessanne, että se tullaan arvioimaan toisten kurssin opiskelijoiden toimesta. Joten jos ette halua nimeänne tai muita henkilökohtaisia tietoja muiden opiskelijoiden tietoon, älkää laittako nimeämme esseeseen tai sen tiedostonimeen. Turvallisin tapa on kopioida teksti suoraan Moodlen tekstilaatikkoon.
Tehtävä 2 - Vertaisarviointi
Vertaisarvioinnissa saat kahden toisen opiskelijan tehtävässä 1 kirjoittaman esseen arvioitavaksi. Toinen opiskelijalta omalta kampukseltasi, toinen keneltä tahansa kurssin muulta osallistujalta. Moodle käsittelee esseitä ja niiden arviointia nimettömästi ellei kirjoittaja/arvioitsija itse halua laittaa nimeään oman kirjoituksen liitteeksi.
Sinua pyydetään kommentoimaan ja pohtimaan ainakin seuraavia asioita: kuinka hyvin tutkimuksen eettiset haasteet on tunnistettu? Onko tutkimuksessa sinusta vielä joitain haasteita, joihin tulisi keskittyä (voit käyttää esimerkkejä)? Kuinka lähtisit ratkomaan esitettyjä tutkimustyön haasteita?
Vertaisarvioinnin tarkoitus on tukea kaikkia laatimaan eettisesti mahdollisimman vahva tutkimussuunnitelma. Siten arvioinnin tulisi olla rakentavaa ja mahdollisimman yksityiskohtaista.
Huomioi myös, että kurssilla on opiskelijoita monelta eri tieteenalalta ja toinen saamistasi esseistä voi tuoda arvioitavaksesi tutkimuskysymyksiä sinulle aivan vieraalta alalta. Tässä on mahdollisuus sekä laajentaa sinun näkökulmaasi tutkimusetiikkaan että tarjota kirjoittajalle uusi näkökulma oman tieteenalan kysymyksiin.
Vertaisarvoinnin pituus tulisi olla noin yksi (1) sivu.
Vertaisarviointi avataan 13.3. ja se on auki 19.3. asti!
Kuten tehtävä 1 osalla, myös tässä arviointi tulee suorittaa ajallaan, sillä järjestelmä ei hyväksy myöhästyneitä palautuksia. Varmista myös että kielivalintasi on sama millä palautit esseesi.
Tehtävä 3 – Keskustelufoorumi annetun Case Study -esimerkkitapausten pohjalta
Tämä on pakollinen ryhmätehtävä. Sinut liitetään osaksi 4-6 opiskelijan ryhmää.
Jokainen ryhmä saa harkittavakseen yhden kurssin opetusosioiden lopussa olleista Case Study -esimerkkitapauksista.
Jokainen ryhmän jäsen tarjoaa keskusteluun ensiksi opetusmateriaalin pohjalta oman vastauksensa Casen Studyn kysymyksiin ja kommentoi sitten ainakin kahden muun ryhmän jäsenen ehdotuksia analyyttisesti kommentoiden. Oleellista on yhteisöllinen asenne ja pyrkimys löytää yhteinen ratkaisu- ja toimintapaehdotus tilanteeseen.
Esimerkki ja vastine molemmat noin puoli (1/2) sivua.
Keskustelufoorumi on avoinna 17.3.–31.3.!
Tämä tehtävä on kaikille yhteinen, minkä vuoksi keskustelukielenä on englanti.
Tehtävä 4 – Oman tutkimuksen pohdinta kurssin valossa
Tässä tehtävässä kirjoitat noin kahden sivun mittaisen esseen, jossa pohdit uudestaan tutkimusetiikkaa omassa tutkimustyössäsi kurssilla opitun valossa. Essee on palautettava viimeistään 31.3. Tässä tehtävässä sinun tulee osoittaa:
- kuinka tutkimuseettinen ajattelusi on kehittynyt kurssin aikana
- kuinka olet reagoinut vertaisarvioissa saamiisi kommentteihin ja parannusehdotuksiin
- että ymmärrät laajasti oman tutkimustyösi eettisiä kysymyksiä ja haasteita, tutkimuksen jokaisen vaiheen osalta (suunnittelu, toteutus, julkaiseminen)
- että ymmärrät tärkeimmät tutkimuseettiset periaatteet ja tutkijan oikeudet ja velvollisuudet, ja osaat soveltaa niitä omassa tutkimustyössäsi. Sinun tulee vastata ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Kuka lopulta on vastuussa tutkimuksesi (projektisi) eettisyydestä? Keillä kaikilla voi olla osa vastuusta?
- Mitkä ovat tutkimuseettiset periaatteet, joita sovellat tutkimuksessasi? Mikä on niiden suhde lainsäädäntöön? Entä Suomessa sovellettaviin tutkimuseettisiin ohjeisiin ja käytäntöihin?
- Kuinka tutkimusympäristö vaikuttaa tutkimukseesi (valintoihin)? Sisältääkö tämä tutkimuseettisiä kysymyksiä (subjektiivisuus, sidonnaisuudet), joihin sinun tulee kiinnittää huomiota?
- Tarvitsetko eettistä ennakkoarviointia? Kuinka eettinen ennakkoarviointi ja hyvä tieteellinen käytäntö liittyvät toisiinsa tutkimuksessasi? Entä tarvitsetko tutkimuslupaa? Jos tarvitset lausuntoa eettisestä toimikunnalta, miltä toimikunnalta sen haet ja milloin?
- Mitä tekijyydestä (kirjoittajuudesta) sopiminen pitää sisällään tutkimuksessani?
- kuinka olet reagoinut vertaisarvioissa saamiisi kommentteihin ja parannusehdotuksiin
DL loppupaperien jättämiselle on 31.3.!
Tehtävä 5 - Pakolliset monivalintakysymykset ja reflektiotehtävät
Jokaisessa osioissa on joko monivalintakysymyksiä tai refletiotehtäviä, joihin vastaaminen on pakollisia. Jokaista monivalintatehtävää saa yrittää kolme kertaa. Monivalintatehtävät voit suorittaa omaan tahtiisi, mutta suosittelemme tekemään ne käytyäsi läpi kunkin oppimisosion materiaalin.
Reflektioharjoituksissa osallistuja reflektoi omaa työskentelyään eettisestä näkökulmasta, syventäen ymmärrystä tutkimuksen eettisistä puolista.
Valinnaiset reflektioharjoitukset ovat verkkokurssilla nimensä mukaisesti vapaasti suoritettavissa. Toivomme osallistujien suorittavan näitä, mutta kuten mainittua ne eivät ole pakollisia.
-