Siirry pääsisältöön
FinDocNet
  • Etusivu
  • Lisää
Suomi ‎(fi)‎
English ‎(en)‎ Suomi ‎(fi)‎
Käytät vierailijatunnusta
Kirjaudu
Etusivu
Research Ethics Testi2023
33
 
33,3 % Suoritettu 1 / 3

Sisältö

    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      Keskeiset kurssidokumentit
    • Tiedosto
      Luentoteksti PDF
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      A1. Valinnainen reflektioharjoitus - Tutkimusetiikka omassa tutkimuksessa
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      A2. PAKOLLINEN reflektioharjoitus
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      B1. Valinnainen reflektioharjoitus - Sidonnaisuudet
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      B2. PAKOLLINEN reflektioharjoitus - Subjektiivisuusselvitys
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      B3. Valinnainen reflektioharjoitus - Omien arvojen kartoitus
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      C1. Valinnainen reflektioharjoitus - Hyvän tieteellisen käytännön loukkaukset
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      C2. Valinnainen reflektioharjoitus - Ohjaus
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      C3. Valinnainen reflektioharjoitus - Rahoitus
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      D1. Valinnainen reflektioharjoitus
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      D2. Valinnainen reflektioharjoitus
    • Tehtävä
      Tehtävä
      Tehtävä
      D3. Valinnainen reflektioharjoitus
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B1.1. Case Study - Research Context
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B1.2. Case Study - Industrially-sponsored research and confidentiality
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B1.3. Case Study - Industrially-sponsored research and conflict of interests
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B2.1. Case Study - Professor Helsinki
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B2.2. Case Study - Workplace Recruiters
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B2.3. Case Study - Police and Rescue Training Methods
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B2.4 Case Study – Doing Research in Tinder
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B3.1. Case Study - Dr. Apple
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B3.2. Case Study - Dr. Sears
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B3.3. Case Study - PhD Student and Data Ownership
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B3.4. Case Study - Another PhD Student and Data Ownership
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B3.5. Case Study - Third PhD Student and Data Ownership
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B4.1. Case Study - Bill and Sara
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B4.2. Case Study - Two kinds of research environments
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      B4.3. Case Study - New Collaborators
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      C1.1. Case Study - Colleague X
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      C1.2. Case Study - Potential Misconduct and Peer-Review
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      C1.3. Case Study - An unsuccessful grant application
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      C2.1. Case Study - Research Misconduct and Supervision
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      C2.2. Case Study - Misconduct and Mentoring
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D1.1. Case Study - The Role of the Editor
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D1.2. Case Study - Self-plagiarism
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D1.3. Case Study - Plagiarism and Peer-Review
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D2.1. Case Study - Determining Author Order
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D2.2. Case Study - Assessing Author Contribution
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D2.3. Case Study - Chancellor
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D2.4. Case Study - Dr. White
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D2.5. Case Study - Dr. Quick
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D3.1. Case Study - Peer-review and confidentiality
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D3.2. Case Study - Shared peer-review?
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D.3.3. Putting Social Advocacy Before the Data
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D4.1. The Magic Key
    • Sivu
      Sivu
      Sivu
      D4.2. Should Scientific Research Be Censored?
    Ohita
    Ohjaaja/Yhteystiedot

    Etunimi Sukunimi

    555 123 4567

    etunimi.sukunimi@sposti.fi

    Tähän voit laittaa tiedot kuka ohjaaja on ja kuinka hänet tavoittaa. Jos tälle ei ole tarvetta, lohkon voi poistaa. 

    Ohita
    Tulevat tapahtumat
    Ei tulevia tapahtumia
    Siirry kalenteriin...
    1. Etusivu
    2. Kurssit
    3. Tohtorikoulutusverkosto
    4. Vanhat Download-kurssit
    5. RE_Testi23
    6. D3. Tutkimusjulkaisut ja tiedeviestintä

    Research Ethics Testi2023

    Animoitu navigaatio päällä
    Animoitu navigaatio päällä
    • D3. Tutkimusjulkaisut ja tiedeviestintä

      • Tutkimusjulkaisut ja tiedeviestintä

        TENK

        Tutkimuseettinen neuvottelukunta
        Hyvä tieteellinen käytäntö 2023


        Tekijyys, julkaiseminen ja viestintä

        Viestitään tieteellisestä toiminnasta rehellisesti ja avoimesti julkaisumuodosta tai -kanavasta riippumatta. 

        Asiantuntija- ja arviointitehtävät

        Hoidetaan tieteelliset asiantuntija- ja arviointitehtävät läpinäkyvästi, perustellusti ja luottamuksellisesti sekä hallintolain mukaisia esteellisyyssäännöksiä noudattaen. Asiantuntija- ja arviointitehtävissä kunnioitetaan tekijöiden ja hakijoiden oikeuksia, jotka liittyvät esimerkiksi ideoihin, tutkimusaineistoihin tai tulkintoihin.


        Hyvän tieteellisen käytännön vastainen toiminta


        Tieteellisen työn merkitykseen tai omien tieteellisten ansioiden osoittamiseen liittyvä piittaamattomuus

        • Tiedeyhteisön, rahoittajien tai yleisön johtaminen harhaan oman tutkimustyön suhteen
        • Omien tieteellisten saavutusten tai ansioiden liioittelu tai muuntelu esimerkiksi ansioluettelossa tai sen käännösversioissa, julkaisuluettelossa tai vastaavassa 

        Tieteellisen aseman hyödyntämiseen liittyvä piittaamattomuus:

        • Vertaisarviointiprosessin luottamuksellisuuden rikkominen

        –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

        Tässä osiossa pohditaan

              1. vertaisarvioinnin roolia
              2. nykyisen vertaisarvioinnin haasteita ja sen vaihtoehtoja
              3. kuinka valita missä tutkimustuotos kannattaa julkaista
              4. millaisia eettisiä kysymyksiä liittyy tutkimukseta viestintään laajemmin


        Luento - Julkaisemisesta

         

        https://findocnet.fi/pluginfile.php/83597/mod_label/intro/D3_LUENTO_julkaiseminen.m4v
         

        D3. Luentoteksti

        D3. Luentomoniste


        Vastuullinen tiedeviestintä

        Tiedeviestintä on keskeinen osa tutkimuksen tekemistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä. Näin painottaa Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan laatima tiedeviestinnän suositus "Viesti rohkeasti, vaikuta vastuullisesti" ja jatkaa, kuinka "tieteelle ja tutkimukselle asetetut vaateet avoimuudesta ja vaikuttavuudesta edellyttävät tiedeviestinnän nivomista osaksi ammattitaitoista tutkimuksen toteuttamista". 

        Tutkijan ammattitaito edellyttääkin tutkimuseettisesti kestäviä toimintatapoja koko tutkimuksen elinkaaren ajan, myös silloin, kun tutkimuksesta viestitään akateemisen yhteisön ulkopuolelle. HTK-ohje huomioi piittaamattomuutena ”tiedeyhteisön, rahoittajien tai yleisön johtaminen harhaan oman tutkimustyön suhteen"

        Piittaamattomana menettelynä mainitaan myös "omien tieteellisten saavutusten tai ansioiden liioittelu tai muuntelu esimerkiksi ansioluettelossa tai sen käännösversioissa, julkaisuluettelossa tai vastaavassa". Vakavimmillaan tällaiset menettelyt voivat täyttää HTK-loukkauksen kriteerit.

        TENK saa tiedon kaikista Suomessa käynnistyneistä HTK-loukkaustutkinnoista. Silloin tällöin tutkitaan myös tiedeyhteisön ulkopuolella tapahtuvaa viestintää. Tutkinnan kohteena ovat olleet mm.  lehdistötiedotteet, verkkokeskustelu tai asiantuntijana toimiminen valiokuntakuulemisen yhteydessä. Katso esimerkki Turun yliopistossa julkaistusta tiedotteesta, jonka yliopiston rehtori totesi HTK-esiselvityksen perusteella johtavan yleisöä harhaan ja näin täyttävän piittaamatttomuuden tunnusmerkit. (Tiedotteen lopussa korjaukset, jotka tämän perusteella on tiedotteeseen on tehty).

        Vastuulinen tiede-sivusto muistuttaakin, että asiantuntijan on hyvä muistaa, että aina kun hän puhuu tutkijan äänellä ja arvovallalla, hän toimii osana tiedeyhteisöä, joka on Suomessa sitoutunut noudattamaan hyvää tieteellistä käytäntöä. Samat tieteenteon säännöt, jotka ohjaavat tutkimustyötä, pätevät lehdistötiedotteisiin ja oppikirjoihin tai somemarkkinointiin: älä valehtele, varasta tai vääristele tietoa. Tutkija on tutkija, jopa somessa.

        Samalla on muistettava että tiedeviestinnän toimintaympäristö on muuttunut paljon:

        Kuluneiden vuosien aikana mediakentän muutokset ja sosiaalisen median vahvistuminen ovat tasa-arvoistaneet tiedon julkistamista ja saatavuutta. Samalla yleisöt ovat eriytyneet viestimään omissa kuplissaan. Yhteiskunnallisen keskustelun sävy on koventunut ja tiedonvälityksen yhtenäis- kulttuuri on haastettu. Tutkijoiden kohtaama asiaton palaute, painostus ja vihapuhe näyttävät yleistyneen ja voimistuneen.( "Viesti rohkeasti, vaikuta vastuullisesti")

        Tiedeviestinnän suositus korostaakin tiedeyhteisön ja tiedeinstituutioiden vastuuta tutkijoiden ilmaisunvapauden puolustamiseessa ja vihapalautteen käsittelyssä. Tietoa Helsingin yliopiston viestintään ja sosiaaliseen mediaan liittyvistä suosituksista (kuten kuinka toimia häiriötilanteissa) löytyy Flammasta.



        D3. Monivalintakysymykset - Tutkimusjulkaisut ja etiikka


        D3.1. Case Study - Peer-Review and Confidentiality

        D3.2. Case Study - Shared Peer-Review?

        D3.3 Putting Social Advocacy Before the Data


        D3. Valinnainen reflektioharjoitus - Tutkimusjulkaisut ja etiikka


        Lisämateriaalia:

        • Julkaisufoorumi (JUFO)
        • Pressure to Publish - iThenticate white paper
        • Nature.com: Global scientific output doubles every nine years
        • STM Report - the value of scientific publishing industry
        • Parolo et al (2015) - Attention Decay in Science
        • iThenticate's white paper, Pressure to Publish: How Globalization and Technology are Increasing Misconduct in Scholarly Research
        • Remler (2014) - Are 90% of academic papers really never cited? Reviewing the literature on academic citations
        • Charlotte Haug (2015) - Peer-Review Fraud — Hacking the Scientific Publication Process
        • Suomen Akatemia: Avoin tiede
        • Avoin tiede ja tutkimus- laajasti tietoa tutkijalle
        • Ethical Guidelines for Peer Reviewers (COPE)
        • Background to Peer Review (Resources for Research Ethics Education)
        • Nature Open Peer Review Experiment
        • Lee, C. J., Sugimoto, C. R., Zhang, G. and Cronin, B. (2013),Bias in peer review. J. Am. Soc. Inf. Sci., 64: 2–17. 
        • Directory of Open Access Journals (DOAJ)
        • Budapest Open Access Initiative
        • Berlin Declaration on Open Access to Knowledge in the Sciences and Humanities 
        • Opening Science – The Evolving Guide on How the Internet is Changing Research, Collaboration and Scholarly Publishing
        • Open Science online resource

        Journal metrics

        • CiteFactor - Tietoa maailmanlaajuisesti julkaisuista
        • RetractionWatch - Seuraa poisvedettyjä julkaisuja maailmanlaajuisesti.


    Käytät vierailijatunnusta (Kirjaudu)
    Sivuston käytänteet
    Etusivu
    • Suomi ‎(fi)‎
      • English ‎(en)‎
      • Suomi ‎(fi)‎